אבחון לקויות למידה והדרכים להתמודד איתן

לקות למידה היא הלקות השכיחה ביותר במערכת החינוך, וההשערה היא כי כ-15% מהתלמידים הם בעלי לקות למידה. לקות למידה עלולה לפגוע ביכולותיו הלימודיות של הילד ובהתפתחותו, לכן חשוב לבצע אבחון לקויות למידה ולטפל בהן במידת הצורך. 

מה זה לקות למידה?


אם תחפשו "לקות למידה הגדרה" תמצאו שלקות למידה היא הפרעה נוירו-התפתחותית הפוגעת בתפקודי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחישוב. לקות למידה מעכבת ומגבילה את יכולותיו הלימודיות של הלוקה והגדרתה המדויקת משתנה בין המומחים. חלקם מגדירים רק דיסלקציה, דיסגרפיה ודיסקלקוליה כלקות למידה, ואחרים כוללים גם הפרעות נוספות כמו הפרעות קשב וריכוז, היפראקטיביות, לקות שפתית ועוד.


מהו אבחון לקויות למידה?

כאשר ילד מתקשה בלימודים ולא מצליח למצות את היכולות שלו הוא נשלח לאבחון שמטרתו סיוע באיתור הסיבות לכשלים הלימודיים. אבחון דידקטי או אבחון לקויות למידה מתבצע על ידי איש מקצוע וכולל בדיקה של היכולות הקוגניטיביות כמו חשיבה, עיבוד מידע, קריאה וכתיבה, זיכרון ועוד. מטרתו של האבחון לאתר את הקשיים שמפריעים לילד, ולהתאים לו טיפול מתאים שיאפשר לילד כישורי למידה מיטביים.

איך מטפלים בלקויות למידה?

טיפול בלקויות למידה מתחיל בזיהוי נכון של הלקות ממנה סובל הילד. בהתאם לזיהוי, יותאם לילד טיפול מבין שלל הטיפולים הקיימים. לא רבים יודעים, אבל אחד הגורמים ללקויות למידה הוא עיבוד שמיעתי לקוי. ילד הסובל מאוזן שאינה מתפקדת כראוי עלול לסבול משמיעה לקויה, ומתוך כך בקשיי למידה שונים כמו קושי בקריאה ובכתיבה. אחת הדרכים לטפל בבעיה הזו היא שיטת טוממטיס.

שיטת טומטיס

שיטת טומטיס, או בשמה השני "אודיו-פסיכו-פונולוגיה" פותחה על ידי אלפרד טומטיס לפני כ-60 שנה. טומטיס היה מומחה ברפואת אף אוזן גרון ובתרפיית דיבור, והשיטה שלו החלה להתפתח כאשר הוא ניסה לסייע לזמרים מקצועיים.

שיטת טומטיס היא תוכנית לאימוני הקשבה המבוססת על גירוי צלילי. בעבר יושמה השיטה באמצעות טכנולוגיה נייחת, והחל משנת 2009 היא מבוצעת באמצעות מכשירי ®SOLISTEN שמהווים גרסה ניידת למכשיר המקורי. באמצעות אבחון לקויות למידה ושימוש בשיטת טומטיס ניתן לטפל בלקויות למידה, הפרעות קשב, בעיות זיכרון ועוד וכך להגיע לתוצאות טובות יותר.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

המדריך המלא: אבחון לקויות למידה בקרב ילדים ובני נוער

שיטת טומטיס לאבחון וטיפול בהפרעות קשב ולקות למידה