שיטת טומטיס לאבחון וטיפול בהפרעות קשב ולקות למידה

מתילפנידאט, או בשמה המסחרי "ריטלין" הינה תרופה פסיכוטרופית המשמשת לטיפול בנרקולפסיה, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות וכדומה, כשברמה המוחית היא בעלת השפעה מעוררת, ובנסיבות  של היפראקטיביות היא בעלת השפעה מרגיעה.

לתרופה ישנן מגוון תצורות לשחרור מושהה, והיא משווקות תחת מספר שמות נוספים כגון קונצרטה, דיטרנה וכדומה. הריטלין משמש כיום את אחד מאמצעי הטיפול התרופתי המקובלים ביותר בהפרעת הקשב, על אף העובדה שהריטלין אינו מיועד לטפל בהפרעה עצמה כי אם בתסמיניה.

חשוב לציין כי הריטלין מסווג בחוק הישראלי כתרופה נרקוטית, ולפיכך חלים עליה כללים נוקשים בכל הנוגע לרישום מרשמים והנפקת התרופה באמצעות רוקח. על פי חוק נוירולוג או פסיכיאטר בלבד רשאים להורות על נטילת התרופה, וזאת על פי רוב לאחר אבחון קשב וריכוז.
טיפול בליקויי למידה וקשב ללא ריטלין

ההבדלים בין הפרעת קשב ללקויות למידה אחרות

הפרעת הקשב והריכוז עם או ללא היפראקטיביות ואימפולסיביות הינה הפרעה נוירו התפתחותית מולדת המסווגת כיום בקטגוריית ליקויי למידה על אף היותה נבדלת מיתר לקויות הלמידה כגון דיסלקציה, דיסגרפיה או דיסקלקוליה, זאת בעקבות פגיעתה במכלול רחב של תחומים, לרבות התחום האקדמי.

עם זאת, יישנם מספר הבדלים בין הפרעת הקשב לבין לקויות הלמידה האחרות וכך גם בנוגע לדרכי אבחון לקויות למידה הנערכים באמצעות מאבחנים דידקטיים בשיתוף פעולה עם אנשי מקצוע נוספים כגון פסיכולוג, קלינאית תקשורת כשעולים קשיים בתחום השמיעה או השפה, מרפאים בעיסוק כשעולה החשד לקשיים מוטוריים או תחושתיים וכדומה, בעוד שאת הפרעת הקשב, כאמור, רשאי לאבחן רופא מומחה בלבד.

הבדל נוסף נעוץ בעובדה שבעוד הטיפול התרופתי המקובל בהפרעת קשב כולל לעיתים גם ריטלין או תרופות אחרות מאותה המשפחה, הטיפול בלקויות הלמידה האחרות אינו מורכב מטיפול תרופתי.

שיטת טומטיס כאחת מהשיטות הטיפוליות היעילות ביותר בהפרעת הקשב

הריטלין הינה אחת מהתרופות שעוררו ועדיין מעוררות מחלוקות וסערות תקשורתיות רבות, הן בנוגע להיותה תרופה נרקוטית והן בנוגע לפשטות היחסית שבה נוהגים אנשי המקצוע לאשר את השימוש בה.

עם זאת, אין כל מחלוקת המתייחסת לעובדה שהטיפול בריטלין הינו סימפטומטי בלבד ובעל השפעות זמניות, המוגבלות לפרק זמן של מספר שעות.

אחת משיטות הטיפוליות שנמצאו יעילות ביותר למגוון רחב של לקויות והפרעות, החל מהפרעת קשב וריכוז, לקויות למידה שונות, תסמונת אספרגר, עיכוב התפתחותי וכדומה היא שיטת טומטיס, הכוללת אימוני הקשבה על ידי שימוש בגירוי צלילי, והשפעותיה משמעותיות וארוכות טווח. שיטת טומטיס מותאמת במיוחד גם למטופלים הנוטלים ריטלין וגם לאלו המעדיפים להימנע מטיפול תרופתי.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אבחון לקויות למידה והדרכים להתמודד איתן

המדריך המלא: אבחון לקויות למידה בקרב ילדים ובני נוער