המדריך המלא: אבחון לקויות למידה בקרב ילדים ובני נוער


המליצו לכם מבית הספר לגשת עם ילדיכם לאבחון לקויות למידה? אנשי הצוות המקצועי מבית חברת טומטיס מסבירים שלקות למידה הנה הפרעה נוירו התפתחותית המקשה על האדם הלוקה בה ברכישת כישורי למידה בסיסיים כמו קריאה, כתיבה וחישוב וביכולת שלו לבטא ידע כפי שמצופה מאנשים בהשכלתו, בני גילו ומנת המשכל שלו. 

ראוי להבהיר שילדים בעלי לקויות למידה מתאפיינים על פי רוב בפוטנציאל שכלי ממוצע או יותר, שמתקשים בכמה מהמיומנויות האקדמיות בעקבות קושי בחלק מהמנגנונים הקוגניטיביים הבסיסיים כגון קושי בתפיסה ועיבוד חזותיים ו\או פונולוגיים, בעיות זיכרון חזותי ושמיעתי, העדר סגנונות למידה יעילים, כמו גם קשיי שפה, קשיי קשב וריכוז, בעיות בעיבוד סנסורי, בתפקוד סנסומוטורי, המוטורי וליקויים בהתמצאות במרחב ובזמן. 

מיפוי כישוריו וקשייו של הילד בלמיד
אבחון לקויות למידה בשיטת טומטיס
ה עם אפיון מיומנויות למידה בסיסיות

מחברת טומטיס מציינים שכשמתעורר חשד ללקות למידה אצל ילדים, יש לגשת עימם לאבחון לקויות למידה המבוצע על ידי איש המקצוע אשר הוסמך לכך. אבחון דידקטי מבוצע על ידי מאבחן המתמחה בלקויות למידה והוא נועד למפות את כישוריו קשייו של הילד בלמידה, תוך כדי אפיון מיומנויות הלמידה הבסיסיות, בהן קריאה, כתיבה, הבעה בעל פה והבעה בכתב. 

במסגרת האבחון נבחנים יעילותם של המנגנונים הקוגניטיביים שבבסיס הלמידה ואסטרטגיות הלמידה של הילד. במקרה של חשד להפרעות קשב וריכוז אצל ילדים, יש להפנותם לאבחון קשב וריכוז שנערך על ידי נירולוג, פסיכיאטר או פסיכולוג שהוסמך בתחום. האבחון מתבצע במספר שלבים וכולל מילוי שאלונים, ראיון מקיף, הערכה פסיכיאטרית ולעתים גם בדיקת קשב ממחושבת המשמשת ככלי עזר.

אבחון פסיכו דידקטי

אבחון פסיכו דידקטי הנו אבחון לקויות למידה משולב הכולל מרכיב דידקטי עם מרכיב פסיכולוגי, ומטרתו היא לבחון את התפקודים השכליים והקוגניטיביים שבבסיס הלמידה ולהעריך את מידת השפעתם על תפקודו של הילד בהיבט הלימודי, תוך התייחסות לקשיים וליכולות בהיבט הרגשי, האישיותי, החברתי וההתנהגותי והשפעתם על תפקודו. האבחון הפסיכו דידקטי יכול להיערך על ידי מאבחן דידקטי ופסיכולוג, כשכול אבחון מבוצע בנפרד, או לחלופין על ידי פסיכולוג שהוסמך לבצע אבחונים דידקטיים. 

במקרה של קשיים בתחום השפתי או קשיים בתחום השמיעה, יש לגשת לקלינאי תקשורת, וכשמתעוררים קשיים תחושתיים או מוטוריים, יש לגשת לריפוי בעיסוק. התכנית הטיפולית בלקויות למידה נבנית בהתאמה אל הקשיים והקשיים הנלווים. אחת משיטות הטיפול שהוכחו כיעילות ביותר היא שיטת טומטיס, המבוססת על אימוני הקשבה בעזרת גירוי צלילי. שיטה זו מובילה לשיפור בתפקודים רבים המשמשים כתשתית איתנה ללמידה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

אבחון לקויות למידה והדרכים להתמודד איתן

שיטת טומטיס לאבחון וטיפול בהפרעות קשב ולקות למידה